Υπόμνημα Β΄ΕΛΜΕ Αιτωλοακαρνανίας προς τον Υπουργό Επικρατείας Χριστόφορο Βερναδάκη

bellmeaitoloakarnaniasB΄ Ε.Λ.Μ.Ε. ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ

 

 

ΔΙΑΛΕΤΗ  7 – 30100 ΑΓΡΙΝΙΟ   ΤΗΛ: 26410 24175   E-MAIL: belmeait@gmail.com   ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ: belmeait.blogspot.com

 

                                                                                           ΑΓΡΙΝΙΟ, 20-12-2017

                                                                                                          ΑΡ.ΠΡΩΤ: 3

Υπόμνημα

Για την κατάσταση στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της περιοχής μας

(Αγρινίου-Θέρμου-Αμφιλοχίας-Βόνιτσας-Βάλτου-Ξηρομέρου)

 

ΠΡΟΣ

ΥΠΟΥΡΓΟ  ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

κ.  Χριστόφορο Βερναρδάκη

( Αναπτυξιακό Συνέδριο Δυτικής Ελλάδας syndyt2017@gmail.com)

Ενταύθα

ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ: 1) Σε κάθε εκπαιδευτικό και κοινωνικό φορέα

2) ΟΛΜΕ – ΕΛΜΕ Δυτ. Ελλάδας

3) Σχολεία – Εκπαιδευτικούς

5) ΜΜΕ

              Α) ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ

              Είναι προφανές ότι η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει δυστυχώς και τον ευαίσθητο χώρο της δημόσιας παιδείας και ιδιαίτερα στην Αιτωλ/νία. Αν και αναμενόμενο, ο βαθμός στον οποίο αυτό έχει γίνει και συνεχίζει να γίνεται, προκαλεί ερωτηματικά και ανησυχία στους συναδέλφους εκπαιδευτικούς, στην εκπαιδευτική κοινότητα καθώς και στην τοπική κοινωνία.

Οι περικοπές αφορούν σε ένα εύρος από τα λειτουργούντα τμήματα ανά σχολείο και τους κατ’ ελάχιστον μαθητές ανά τμήμα, έως και την ίδρυση ή όχι μιας ειδικότητας σε ΕΠΑΛ. Δεν μπορεί να είναι αποδεκτή η λογική αυτή της εξ αποστάσεως εκτίμησης των αναγκών των σχολείων, που είναι βασισμένη μόνο σε αριθμητικά δεδομένα, τα οποία και προφανώς δεν έχουν νόημα, αν δεν συνεκτιμηθεί η καθημερινή σχολική εμπειρία και πραγματικότητα. Κανένα λογισμικό δεν μπορεί να μεταφέρει την εμπειρία που έχουν οι συνάδελφοι στα σχολεία τους, ούτε τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές συνθήκες και ανάγκες που αντιμετωπίζουν. Ιδιαίτερα όταν μιλάμε για τα πιο απομακρυσμένα περιφερειακά σχολεία ή  για τα πιο επιβαρυμένα αστικά κέντρα όπως το Αγρίνιο.

Οι συγχωνεύσεις τμημάτων και τα πολυπληθή τμήματα,  οδηγούν εκτός της υποβάθμισης της παρεχόμενης εκπαίδευσης, πάνω από το 40% των εκπαιδευτικών του νομού να μετακινούνται σε 2 ή 3 ακόμα και σε 5 σχολεία (σε μερικές περιπτώσεις) για τη συμπλήρωση του διδακτικού τους ωραρίου, διανύοντας μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις καθημερινά και μάλιστα με δικά τους μεταφορικά μέσα (αν έχουν) { «σκληρό» δεδομένο ότι ο νομός Αιτ/νίας είναι ο μεγαλύτερος της χώρας}

Τα Προβλήματα στα σχολεία επιτείνονται από τις ελλείψεις μόνιμων καθηγητών, μετά τις συνταξιοδοτήσεις των συναδέλφων. Μια γενναία πολιτική πρωτοβουλία θα ήταν οι μαζικοί διορισμοί, άλλωστε το είχε διακηρύξει το Υπουργείο Παιδείας με την μονιμοποίηση των αναπληρωτών για να πάψουν τα περιφερειακά σχολεία της περιοχής μας να είναι β’ κατηγορίας. Το μεγαλύτερο ίσως πρόβλημα σε ελλείψεις προσωπικού έχουν το ΕΕΕΚ και το Ενιαίο Τεχνικό Γ/σιο-Λύκειο Ειδικής Αγωγής στο Αγρίνιο, όπου σχεδόν το σύνολο των εκπαιδευτικών αποτελείται από αναπληρωτές,  οι οποίοι χρόνια τώρα καλύπτουν τα πραγματικά οργανικά κενά σε αυτές τις δύσκολες και ευαίσθητες εκπαιδευτικές δομές.

Στο Μουσικό Γ/σιο – Λύκειο Αγρινίου το ζήτημα των προσλήψεων εκπαιδευτικών μουσικών ειδικοτήτων – σχολών (οργάνων) – παγιώθηκαν πλέον από την ίδρυσή του οι ελαστικές σχέσεις εργασίας και οι όποιες προσλήψεις για τις ανάγκες του σχολείου καλύπτονται ακόμη και σήμερα ακόμα και με ωρομίσθιους, αφού έχει χαθεί τεράστιος αριθμός διδακτικών ωρών και δικαιολογημένα διαμαρτύρεται η εκπαιδευτική κοινότητα του σχολείου { προσλήψεις εκπαιδευτικών Μουσικών Ειδικοτήτων σχεδόν στο τέλος του1ου τετραμήνου}

Αν σε όλα αυτά προστεθεί η δυσμενής οικονομική κατάσταση των εκπαιδευτικών με τις ονομαστικές μειώσεις των μισθών και συντάξεων, καθώς και από τη στασιμότητα της κατάταξης των ωριμάνσεων των ΜΚ, συνθέτουν ένα αρνητικό κλίμα στο περιβάλλον και για το λόγο αυτό είμαστε θυμωμένοι και αποφασισμένοι όμως να διεκδικήσουμε «να ζούμε με αξιοπρέπεια από το μισθό μας».. 

 

  • Προβληματική η μοριοδότηση σχολείων στην Αιτωλοακαρνανία

 

Διαφωνούμε με την πρόσφατη πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για την  μοριοδότηση των σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Αιτωλοακαρνανία, όσον αφορά τις συνθήκες διαβίωσης, το γεωγραφικό ανάγλυφο της κάθε περιοχής και η απόσταση από την πρωτεύουσα του νομού, καθώς και ότι παρεκκλίνει πολύ από τις αντίστοιχες προτάσεις του ΠΥΣΔΕ και αυτών που ίσχυαν έως τώρα.

Συγκεκριμένα δεν λαμβάνεται καθόλου υπόψη το άθλιο οδικό δίκτυο για το μεγαλύτερο μέρος του νομού Αιτωλοακαρνανίας, το οποίο δυστυχώς δεν καλύπτει καθόλου η νεοκατασκευασθείσα Ιόνια Οδός, ούτε θα καλύπτει εξ ολοκλήρου ο οδικός άξονας Άκτιο-Αμβρακία όταν θα ολοκληρωθεί. Συγκεκριμένα για σχολεία που βρίσκονται τουλάχιστον μία ώρα απόσταση ανατολικά από την Ιόνια Οδό (Γυμνάσιο-Λύκειο Αστακού, Γυμνάσιο Κανδήλας, Λύκειο Μύτικα, Γυμνάσιο Παλαίρου, Γυμνάσιο, ΓΕΛ, ΕΠΑΛ Βόνιτσας) προτείνεται αισθητή μείωση της μοριοδότησης τους κατά δύο ή τρεις μονάδες σε κάποιες περιπτώσεις). Πως είναι δυνατόν να υπάρχει τόσο απόκλιση στη μοριοδότηση, όταν το οδικό δίκτυο που οδηγεί στις περιοχές αυτές είναι πεπαλαιωμένο, επικίνδυνο με εκατοντάδες τροχαία ατυχήματα πολλά εξ αυτών είχαν θύματα συναδέλφους μας, που μετακινούνταν για το σχολείο εργασίας τους;

Το ίδιο άτοπη είναι και η πρόταση μοριοδότησης για τα σχολεία της Ορεινής Τριχωνίδας όπως του Θέρμου και του Αγίου Βλασίου, τα οποία συνδέονται με την πόλη του Αγρίνιου με ένα επίσης άθλιο ορεινό δίκτυο χωρίς προοπτική άμεσης κατασκευής νέου στην περίπτωση αυτή.

Οφείλει το Υπουργείο Παιδείας να επανεξετάσει το σοβαρό θέμα της μοριοδότησης στις προαναφερόμενες δύσκολα προσβάσιμες και δυσπρόσιτες περιοχές της Αιτωλοακαρνανίας, της οποίας το μεγαλύτερο αστικό κέντρο, το Αγρίνιο δεν διαθέτει κάθετη σύνδεση με την Ιόνια Οδό και αυτό καθιστά επικίνδυνες και χρονοβόρες ακόμα περισσότερο τις καθημερινές εσωτερικές μετακινήσεις των εκπαιδευτικών και σε πολλές περιπτώσεις την ίδια ημέρα. Η παραμονή αυτής της χαμηλής μοριοδότησης των συγκεκριμένων σχολείων δημιουργεί υπηρεσιακές αδικίες και ανισότητες μεταξύ των εκπαιδευτικών.

 

Β)  Για τις νομοθετικές πρωτοβουλίες Γαβρόγλου – «νέο Λύκειο», αύξηση εργάσιμου χρόνου, αξιολόγηση, συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολείων κ.λ.π.

  • «Νέο Λύκειο»

Οι συνάδελφοί μας στο άκουσμα του προσχεδίου νόμου του κ. Γαβρόγλου για το «νέο Λύκειο», άρχισαν να αγωνιούν για το μέλλον της δημόσιας εκπαίδευσης και για τη συνέχεια στην εργασία τους ως εκπαιδευτικοί! Εμείς ως συνδικαλιστικό κίνημα σε περίπτωση που δεν αποσυρθεί το προσχέδιο αυτό έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες και με την ΟΛΜΕ για την ενωτική και συλλογική αντίδραση του κλάδου μας, συντεταγμένοι και όλοι μαζί. Η κυβέρνηση οφείλει να ανοίξει τη συζήτηση εκ νέου με όλη την εκπαιδευτική κοινότητα για το τι σχολείο θέλουμε; και τι είναι εφικτό να γίνει στις σημερινές συνθήκες.  Η δημόσια δωρεάν εκπαίδευσης δεν πρέπει να είναι υπόθεση μόνο των ειδικών αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας γενικότερα πέρα και έξω από επιτροπείες και προαπαιτούμενα.

Δεν είμαστε σύμφωνοι με την διατήρηση του Λυκείου ως «φροντιστήριο» για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Γιατί ακριβώς τότε που οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να κρίνουν, να συγκρίνουν, να συνθέτουν προγενέστερες γνώσεις, να αναγνωρίζουν τον εαυτό τους, τον κόσμο και την κοινωνία μέσα στην οποία ζουν, ακριβώς τότε ο κ. Υπουργός τούς λέει ότι πρέπει να τα ξεχάσουν όλα. Η αξία της γνώσης, που πάσχιζαν να τους «περάσουν» οι δάσκαλοί τους από το νηπιαγωγείο έως την Α΄ Λυκείου, δεν υφίσταται ως τέτοια.

Διαγράφουν, λοιπόν, τα γνωστικά αντικείμενα που – με άλλο αναλυτικό πρόγραμμα και άλλα βιβλία (και όχι μόνο) – θα μπορούσαν να εμφυσήσουν στους μαθητές το ενδιαφέρον για μάθηση και μειώνουν δραστικά τα μαθήματα από 18 στη Β΄ Λυκείου σε 10 και από 15 στη Γ΄ Λυκείου σε 7(!). Το θέμα αυτό είναι πολύ σοβαρό και πρέπει να προβληματίσει όλους για το μέλλον της νέες γενιάς.

  • Παραμονή εκπαιδευτικών στα σχολεία 30 ώρες την εβδομάδα !

 

Για τη συμφωνία του υπουργού παιδείας με τους θεσμούς, όπου αποφασίστηκε Yπάρχει ιδιαίτερη ανησυχία στον κλάδο των εκπαιδευτικών μετά την συζήτηση που άνοιξε για την υποχρεωτική παρουσία των εκπαιδευτικών στα σχολεία για 30 ώρες την εβδομάδα θεωρούμε ότι αυτό το θέμα δεν αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία διότι το θέμα έχει κριθεί (παρ. 8 άρθρο 13 του νόμου πλαίσιο 1566/1985) και ισχύει. Προφανώς ο εργάσιμος χρόνος των εκπαιδευτικών δεν είναι αυτός που υπολογίζουν τα διάφορα «κονκλάβια» του ΟΟΣΑ αλλά είναι όλος αυτός ο χρόνος από την προετοιμασία, τη διδασκαλία στην αίθουσα ή το εργαστήριο, τις εργασίες- διορθώσεις (δουλειά στο σπίτι), εξωδιδακτικές εργασίες, εφημερίες, διάφορες επιτροπές, συντηρήσεις εργαστηριακού εξοπλισμού κ.α.  καθώς και ο καθημερινός «Μαραθώνιος» από σχολείο σε σχολείο που ξεπερνούν ακόμα σε πολλές περιπτώσεις και αυτά τα όρια που συμφωνήθηκαν και μάλιστα με μειωμένους μισθούς και ανύπαρκτες υποδομές εργασίας και παραμονής! Μάλλον ως «άσκηση ετοιμότητας» των εκπαιδευτικών μοιάζει το μέτρο αυτό !

Μας προβληματίζει όμως το γεγονός ότι ενώ το υπουργείο συνεχώς μειώνει τις διδακτικές ώρες που κάνουν μάθημα οι μαθητές, αυξάνει τις ώρες παρουσίας των εκπαιδευτικών στα σχολεία!

Οφείλουν να γνωρίζουν όλοι οι εμπλεκόμενοι με την εκπαίδευση ότι στο σχολείο από τη φύση του δεν υπάρχει ο νόμος της «αδράνειας»  ούτε «απραξία».  Αν αυτά τα δεδομένα υπήρχαν στον κλάδο μας, τότε δεν θα λειτουργούσε κανέναν δημόσιο σχολείο.

Ο κλάδος μας είναι αντίθετος με την αξιολόγηση που χειραγωγεί, τιμωρεί και απολύει εκπαιδευτικούς. Η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου δεν μπορεί να γίνεται από άλλους φορείς εκτός του Συλλόγου των Διδασκόντων.

 

  • Μείωση αριθμού των μαθητών ανά τμήμα – συγχωνεύσεις

Σε πολλά τμήματα σχολείων στα αστικά κέντρα, τόσο του νομού όσο και γενικότερα, στοιβάζονται 25 με 30  εως 27 μαθητές, υποβαθμίζοντας την εκπαιδευτική διαδικασία. Αυτό συμβαίνει γιατί λόγω των συστάσεων του ΟΟΣΑ, το υπουργείο έχει (κακώς) προχωρήσει σε αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα. Η συγκεκριμένη σύσταση έχει γίνει γιατί ο εθνικός μέσος όρος είναι χαμηλός. Όμως αυτό συμβαίνει γιατί λόγω της γεωμορφολογίας της χώρας, όπως στην Αιτωλ/νίας μετά την εσωτερική αστυφιλία, στις ορεινές ή δυσπρόσιτες περιοχές κατοικεί πλέον μικρός αριθμός οικογενειών, τα τμήματα στα σχολεία αυτών των περιοχών είναι ιδιαίτερα μικρά σε αριθμό μαθητών. Ο λόγος που συντηρούνται τόσο μικρά τμήματα ή σχολεία είναι γιατί τα τελευταία αποτελούν πηγή ζωής στις μικρές κοινωνίες και δυσπρόσιτες κοινότητες. Συνεπώς ένα θέμα εθνικής πολιτικής έχει γίνει θέμα απλής λογιστικής. Είναι ουσιώδες λοιπόν τα σχολεία στις περιοχές αυτές να μην λαμβάνονται υπόψη για τη διαμόρφωση του εθνικού μέσου όρου, ενώ σαφώς ο μέγιστος αριθμός  των μαθητών ανά τμήμα θα πρέπει να μειωθεί στους 20 μαθητές ανά τμήμα και 10 στα εργαστήρια των ΕΚ – ΕΠΑΛ.

 

Γ) Στεγαστικό Σχολικών Μονάδων της Περιοχής μας

 

Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της περιοχής μας εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλος αριθμός σχολείων που στεγάζονται σε ενοικιαζόμενα κτήρια, όπως το 3ο Γυμνάσιο Αγρινίου, το Εσπερινό Γυμνάσιο Αγρινίου, το 7ο Γυμνάσιο Αγρινίου, το 6ο Γενικό Λύκειο Αγρινίου, το Ειδικό Γυμνάσιο Αγρινίου, το ΕΕΕΕΚ και  Ειδικό  Γ/σιο και Λύκειο Αγρινίου, το ΕΠΑ.Λ Καινουργίου και το Γενικό Λύκειο Θέρμου που στεγάζεται σε λυόμενα εδώ και 10 χρόνια κλπ.

Ένας περιφερειακός σχεδιασμός στεγαστικής πολιτικής των σχολείων είναι αναγκαίος να υπάρξει στο νομό Αιτωλ/νίας με προτεραιότητα στα πολυπληθή αστικά και ημιαστικά κέντρα.

Από καιρό υπάρχουν πρωτοβουλίες για την επίλυση του στεγαστικών προβλημάτων των σχολείων της περιοχής μας. Αρκετά σχολεία στεγάζονται σε μη δημοσία κτίρια, πληρώνοντας ενοίκια. Κάποια από τα κτίρια αυτά δεν είναι ό,τι καλύτερο ή και δεν επαρκούν για τη στέγαση σχολείων.

 

  • Μεταστέγαση Ειδικών Σχολείων στο Παλαιό Νοσοκομείο Αγρινίου

(ΕΕΕΕΚ και  Ενιαίου Ειδικού Τεχνικού Γ/σιου-Λυκείου Αγρινίου)

 

Ιδιαίτερο στεγαστικό πρόβλημα παρουσιάζουν το ΕΕΕΕΚ και το  Ειδικό Γ/σιο και Λύκειο Αγρινίου όπου μοιράζονται ένα ανήλιαγο κτίριο (ιδιωτικό ενοικιαζόμενο) στο Δ.Δ. Νεάπολης σε μια δύσβατη και απομακρυσμένη περιοχή  οι  110  μαθητές τους, που θα φοιτούν στη νέα σχολική χρονιά με την ανάπτυξη των τάξεων στις δύο δημόσιες δομές δεν θα χωράνε.

Για τον λόγο αυτό η Β’ Ε.Λ.Μ.Ε. έχει αναλάβει πρωτοβουλία για τη διερεύνηση της μεταστέγασης τους στο χώρο του παλαιού νοσοκομείου Αγρινίου, όπου αρχικά  η 6η ΥΠΕ δήλωσε ότι συμφωνεί καθώς και ο Δήμος Αγρινίου, αλλά χρειάζεται και η γενικότερη πολιτική βούληση για να βρουν επιτέλους μια ανθρώπινη «απανεμιά» και αυτοί οι μαθητές με τις ιδιαιτέρες δυσκολίες στον φυσικό τους χώρο μιας και υπάρχει η σκέψη να λειτουργήσει εντός το συγκροτήματος και Κ.Υ. αστικού τύπου.

 

Δ) ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΠΑΛ

Τα ΕΠΑ.Λ, έχουμε τονίσει επανειλημμένα ότι η λειτουργία τους και ο ρόλος τους σε μια περιοχή είναι σύνθετος και δεν πρέπει να καθορίζεται μόνο από αυστηρά ή και οριακά οικονομικά κριτήρια, αλλά το κατά πόσο στην περιοχή που λειτουργούν καλύπτουν πραγματικές ανάγκες τεχνικής εκπαίδευσης των τοπικών κοινωνιών και εάν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου προτίθεται να στηρίξει την δημόσια ΤΕΕ, με εξοπλιστικά μέσα, σύγχρονα εργαστήρια, νέες ειδικότητες, βιβλία και νέους διορισμούς καθηγητών ειδικοτήτων κ.λ.π. αντί να τα κλείσει «στοιβάζοντας» όλο τα παιδιά του νομού σε σχολεία «μαμούθ» στο Αγρίνιο τύπου Γκράβας.

Ο φετινός, λογιστικός τρόπος για την έγκριση λειτουργίας και ίδρυσης των λεγόμενων «ολιγομελών» τμημάτων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ, δρα αποτρεπτικά για την εγγραφή μαθητών σε αυτά.  Το πρόβλημα έγινε πιο έντονο με τη χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας «Taxis net» για τις εγγραφές των μαθητών με το e-epal και το e-gel που έρχεται άμεσα.

Παράλληλα θεωρούμε αναγκαία την ίδρυση νέων ειδικοτήτων, στα ΕΠΑΛ της περιοχής, κυρίως του πρωτογενή τομέα για την στήριξη της περιοχής και την αξιοποίηση των εργαστηριακών υποδομών των σχολείων. Ταυτόχρονα η εφαρμογή οριζόντια του «κόφτη» κατάταξης των ΕΠΑΛ σε κατηγορίες για τον ελάχιστο  αριθμό μαθητών στα τμήματα είναι άδικο και δεν είναι αντιπροσωπευτικό για όλες τις περιπτώσεις.

Η κατάργηση των τμημάτων και ειδικοτήτων οδηγούν στο κλείσμο των περιφερειακών ΕΠΑΛ, αποτελεί υποβάθμιση και οδηγεί στην σταδιακή κατάργηση της σχολικής μονάδας, γεγονός ολέθριο για το μέλλον της τοπικής κοινωνίας, της νέας γενιάς και των οικογενειών, που κατοικούν στην ευρύτερη περιοχή της Αιτωλ/νίας.

Πρέπει να υπάρξει ειδική μέριμνα για τα δύο ΕΠΑ.Λ Καινουργίου και Μακρυνείας που εδρεύουν σε περιοχές που έχουν πληγεί οι κάτοικοι από τις πρόσφατες πλημμύρες.

Είναι αδιανόητο να καταργούνται οι ειδικότητες της «πληροφορικής» από τα ΕΠΑΛ Μεσολογγίου, Αμφιλοχίας, Βόνιτσας κ.α. και άλλες δυναμικές ειδικότητες, όπως Τουριστικών Επαγγελμάτων στο 1ο ΕΠΑ.Λ Αγρινίου, Νηπιοβρεφοκόμων στο 2ο ΕΠΑ.Λ Αγρινίου κ.λ.π.

 

  • Τα εργαστήρια στα σχολεία της περιοχής μας

 

Σημαντικό θέμα υπάρχει και με τη λειτουργία των Εργαστηρίων Πληροφορικής. Έχει γίνει μεγάλη προσπάθεια για τα Εργαστήρια Πληροφορικής, μέσω προγράμματος του Ι.Τ.Υ.Ε. «Διόφαντος» το όποιο έχει εξοικονομήσει 7 έως 9 εκατομμύρια Ευρώ σε πρώτη φάση τουλάχιστον.  Πέρα από κάθε λογική, η χρηματοδότηση της δράσης έχει σταματήσει και πολλά εργαστήρια θα οδηγηθούν πρακτικά στην αχρηστία. Είναι λοιπόν επιτακτική ανάγκη να συνεχιστεί με διάφανο τρόπο η χρηματοδότηση της δράσης η οποία πρέπει και να επεκταθεί, με στόχο την μεγαλύτερη κάλυψη σχολείων της περιφέρειάς μας.

Σε ό,τι αφορά τα εργαστήρια ειδικοτήτων των ΕΠΑ.Λ, η κατάσταση δεν μπορεί να είναι καλύτερη. Η έλλειψη επαρκούς χρηματοδότησης οδηγεί τους συναδέλφους στο να αναζητούν πρόχειρες λύσεις για τη λειτουργία τους, ενώ συχνά οι ανάγκες καλύπτονται με δωρεά εξοπλισμού από ιδιώτες.

 

  • ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΓΡΙΝΙΟΥ

 

Απαιτείται ειδική χρηματοδότηση του (Ε.Κ.) Εργαστηριακού Κέντρου Αγρινίου για την αντικατάσταση και τον εκσυγχρονισμό του εργαστηριακού εξοπλισμού του, όπου ασκούνται 1200 μαθητές και σπουδαστές και πλέον των τριών (3) ΕΠΑ.Λ και του ΙΕΚ Αγρινίου καθώς και των δύο (2) περιφερειακών ΕΠΑΛ, που εξυπηρετεί το Ε.Κ. Το Αγρίνιο ήταν πάντα έξω από κάθε προγραμματισμό αναβάθμισης των σχολικών εργαστηρίων των ΕΠΑ.Λ, που στα περισσότερα ο εξοπλισμός τους θεωρείται πεπαλαιωμένος και ξεπερασμένος.

Όλα τα παραπάνω προβλήματα πέρα από το ότι υποβαθμίζουν σημαντικά το εκπαιδευτικό έργο που παρέχεται, οδηγεί παράλληλα σε μεγάλο οικονομικό κόστος, αφού ο υπάρχων εξοπλισμός είναι παλαιός και σε πολλές περιπτώσεις η συντήρησή τους κοστίζει περισσότερο από την αντικατάστασή τους. Ο υπάρχον εργαστηριακός εξοπλισμός δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις σημερινές απαιτήσεις των εργαστηριακών μαθημάτων και για το λόγο αυτό πρέπει εγκαίρως να προβλεφθούν τα χρηματοδοτικά εργαλεία για την αναβάθμιση της εργαστηριακής εκπαίδευση στη Δημόσια ΤΕΕ.

Στο σημείο εδώ προτείνουμε τη δημιουργία ενός «Τεχνολογικού Μουσείου» με τον εξοπλισμό που ήδη υπάρχει στις υποδομές του ΕΚ Αγρινίου για την «στέγαση» όλου αυτού του ιστορικού τεχνολογικό πολιτισμού, που θα μπορούν οι μαθητές και όχι μόνο να το επισκέπτονται στα πλαίσια της εκπαίδευσής τους.

 

  • Αυτόνομα ενεργειακά σχολεία

Επίσης πρέπει να αξιοποιηθούν από την κυβέρνηση τα ανάλογα προγράμματα για την χρηματοδότηση εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων στο χώρο των εκατοντάδων τετραγωνικών στη ταράτσα του μεγαλύτερου σχολικού συγκροτήματος (κτίριο πρώην Πολυκλαδικού) στην Αιτωλ/νία, όπου συστεγάζονται του ΕΚ, των ΕΠΑΛ και του ΙΕΚ καθώς και του 4ου ΕΛ στο Αγρίνιου στη ΔΚ Αγ. Κων/νου Αγρινίου. Η εξοικονόμηση τεράστιων πόρων, προς όφελος της εθνικής οικονομίας και της αυτονόμησης των σχολείων από τον «βραχνά» του λειτουργικού κόστους, καθώς επίσης οι μαθητές θα αποκτούν όλο και περισσότερο οικολογική συνείδηση με την εμπλοκή τους με τη νέα τεχνολογία και την φιλική ενέργεια προς το περιβάλλον είναι το νέο διακύβευμα της εποχής.

 

  • Δ.ΙΕΚ Αμφιλοχίας

«Αναγκαία η δημιουργία ΙΕΚ ειδικότητας γαλακτοκομίας και τυροκομίας στην Αμφιλοχία»

Αποτελεί επιτακτική ανάγκη η αγροτική οικονομία και η κτηνοτροφία του Βάλτου να βρει το δικό της βηματισμό, συμβατό με τη μακρά παράδοση του τόπου και τη στήριξη των επώνυμων προϊόντων στο τομέα αυτό. Η παραγωγή προϊόντων με ταυτότητα και ποιότητα, διασφαλίζοντας στους αγρότες και στους κτηνοτρόφους παραγωγούς βελτίωση του εισοδήματος και της ποιότητα ζωής τους.

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα που παράγονται στο Δήμο Αμφιλοχίας κατέχουν περίοπτη θέση ανάμεσα σε άλλα του κόσμου και η κτηνοτροφία αποτελεί βασική συνιστώσα της κοινωνικής και οικονομικής ζωής του τόπου μας ,με τεράστια παράδοση και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τυριά Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ), όπως η φέτα και η κεφαλογραβιέρα Αμφιλοχίας, αλλά και η γραβιέρα, το κεφαλοτύρι, το ανθότυρο ή ακόμα και το γιαούρτι, συμβατικό ή από γάλα βιολογικών εκτροφών. Ο νομός Αιτωλοακαρνανίας, ,άλλωστε, συνολικά φτάνει να διαθέτει περίπου το 10% του ζωικού κεφαλαίου όλης της χώρας σε αιγοπρόβατα και το 6% αυτού σε βοοειδή. H λειτουργία του ΙΕΚ γαλακτοκομίας σε  μεταδευτεροβάθμιο επίπεδο ειδικότητας τυροκομίας – γαλακτοκομίας θα έχει πολλαπλά οφέλη για την ευρύτερη περιοχή του δήμο Αμφιλοχίας. Αφού καταρχάς θα μεταλαμπαδεύσει στους νέους τεχνικούς-αποφοίτους την ιδιαίτερη τεχνική της περιοχής μας για την παραγωγή προϊόντων γάλακτος και αφετέρου θα δώσει μεγάλη ώθηση στην οικονομική ζωή της πόλης μας, αφού οι σπουδαστές θα μένουν μόνιμα στην πόλη,  αποτελώντας ένα εξειδικευμένο ακαδημαϊκό τεχνικό προσωπικό, που θα αλλάξει συνολικά το ρου της περιοχής μας.

ΖΗΤΑΜΕ: Τη λειτουργία ειδικότητας «Τυροκομίας & Γαλακτοκομίας» σε επίπεδο μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης – κατάρτισης στο ήδη εγκεκριμένο ΙΕΚ Αμφιλοχίας (ΚΥΑ  3693/ΦΕΚ 945/15-4-2014) από το προσεχές εξάμηνο του Φεβρουαρίου 2018 το οποίο θα στεγάζεται στο διδακτήριο του ΕΠΑΛ Αμφιλοχίας.

 

Ε)  Σ.Δ.Ε. και εκπαίδευση Ρομά – Φύλαξη σχολείων – Πανεπιστήμιο

 

Στην Αιτωλ/νία (Αγρίνιο-Μεσολόγγι-Αιτωλικό) κατοικεί πολύ μεγάλος αριθμός Ρομά, όπου τα περισσότερα των παιδιών δεν έχουν φοιτήσει καν στο σχολείο με ότι αυτό συνεπάγεται για την παραβατική συμπεριφορά τους που παρατηρείται έξαρση τελευταία. Στα πλαίσια αναβάθμισης των ΣΔΕ πρέπει να προβλεφθεί μέριμνα για την ταχύρυθμη εκπαίδευσή τους στη δημόσια εκπαιδευτική δομή, παρέχοντας και τον ανάλογο τίτλο,  για την ομαλότερη ένταξή τους στον κοινωνικό γίγνεσθαι, και στην αναζήτηση εργασίας με αξιοπρέπεια.

 

  • Φύλαξη διδακτηρίων

Έχουμε επισημάνει και στο παρελθόν το γεγονός ότι στη μεγάλη πλειοψηφία τους οι σχολικοί χώροι μένουν ουσιαστικά αφύλακτοι τις ώρες μη λειτουργίας των σχολείων. Η πολιτεία θα πρέπει λοιπόν σε κάθε περίπτωση να μεριμνήσει για την αποτελεσματική φύλαξη των σχολικών χώρων και την συνδρομή βοηθητικού προσωπικού, για να εξασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων.

Αυτή παντελής έλλειψη φύλαξης των διδακτηρίων, έχει σαν αποτέλεσμα καθημερινά να παρατηρούνται μεγάλες κλοπές υλικών και εργαστηριακού εξοπλισμού ενώ οι κίνδυνοι στην σημερινή εποχή για τους μαθητές μας είναι μεγάλοι με απρόβλεπτες συνέπειες.

 

  • Το Πανεπιστήμιο στην Πόλη του Αγρινίου

 

Σχετικά με τη νέα χωροταξία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που άνοιξε ο Υπουργός παιδείας για μια ακόμη φορά τα πανεπιστημιακά τμήματα που λειτουργούν στην πόλη του Αγρινίου, πρέπει να αποφασιστεί οριστικά εάν θα παραμείνουν ως έχουν ή θα μετεξελιχθούν. Το ΔΣ της Β’ ΕΛΜΕ, με την ευκαιρία της συνάντησής μας εκφράζει για μια ακόμη φορά την ανησυχία του σε πολλά επίπεδα σχετικά με το μέλλον τους.

Μεγάλη σίγουρα είναι η ευθύνη που έχει διαχρονικά η πολιτεία, μιας και δεν έχει υποστηρίξει έμπρακτα το τριακονταετές εγχείρημα από την αρχή του. Όμως πέρα από την ευθύνη της πολιτείας, δυστυχώς το θέμα έρχεται στο προσκήνιο σχεδόν πάντα με αρνητικές αναφορές. Αυτό σημαίνει ότι προσπάθεια γίνεται συνήθως για να συντηρηθεί μια κατάσταση δεκαετιών και όχι για να αναπτυχθεί το απαραίτητο ακαδημαϊκό περιβάλλον και να «ριζώσει» μια αυτόνομη σχολή στην πόλη του Αγρίνιου. Οι μαξιμαλιστικοί στόχοι και η υπερεκτίμηση κάθε φορά της πολιτικής, εκπαιδευτικής και οικονομικοκοινωνικής συγκυρίας, χωρίς ένα ρεαλιστικό υπόβαθρο και μία συνέχεια είναι απίθανο να έχουν κάποιο αποτέλεσμα.

 

Είναι πλέον όμως καιρός να αναζητηθούν νέες λύσεις για την τριτοβάθμιο εκπ/ση στην Αιτωλ/νία, όπως η αναβάθμιση των ΤΕΙ Μεσολογγίου σε αυτόνομο «Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας και Εφαρμογών Δυτικής Στερεάς Ελλάδας» με τις ανάλογες σχολές που θα εδρεύουν και στις δύο πόλεις (Μεσολόγγι-Αγρίνιο).

 

Έως ότου υπάρξει η νέα δομή του Πανεπιστημίου Δυτικής Στερεάς Ελλάδας (ανωτατοποίηση του ΤΕΙ Μεσολογγίου), απαιτούμε τη συνέχεια της λειτουργίας των Πανεπιστημιακών τμημάτων στο Αγρίνιο, με την ανάλογη θεσμική και οικονομική ενίσχυσή τους και την επίλυση όλων των εκκρεμών θεμάτων, που προβάλλονται τόσο από τους φοιτητές όσο και την ακαδημαϊκή κοινότητα συνολικότερα.

Πρέπει το Υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση συνολικότερα να πάρουν υπόψη, ότι ο νομός Αιτωλοακαρνανίας είναι από τις πιο οικονομικά υποβαθμισμένες περιοχές της χώρας και με σημαντική μείωση πληθυσμού. Συνεπώς η παρουσία ενός νέου Αυτόνομου Πανεπιστημίου στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Στερεάς, με περιεχόμενο παράλληλο κυρίως με τον πρωτογενή τομέα και των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής, θα μπορέσει  να «αναχαιτίσει» σε πρώτο επίπεδο την απομάκρυνση των νέων  από τον τόπο τους και να δώσει προοπτική στο ντόπιο επιστημονικό δυναμικό.

Το νέο εκπαιδευτικό ίδρυμα επιπλέον θα συμβάλει στη δημιουργία ενός ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, που δεν υπήρξε μέχρι σήμερα στα πλαίσια των σύγχρονων δεδομένων, όπως αρμόζει σε ένα ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Μπορεί να γίνει «μοχλός» ανάπτυξης της περιοχής και φάρος πολιτισμού για ένα νέο πολιτιστικό κίνημα για το καινούργιο «Κοινό των Αιτωλών».

 

  • Τεχνολογικό Πάρκο «Διαχείρισης των Υδάτινων Πόρων και Σεισμολογίας»

 

Παράλληλα δίπλα στο νέο εκπαιδευτικό ίδρυμα απαιτείται η δημιουργία ενός θεματικού τεχνολογικού πάρκου «Διαχείρισης των υδάτινων πόρων και σεισμολογίας» στην σεισμογενή περιοχή μας, στο σύμπλεγμα των φυσικών και τεχνιτών λιμνών και ποταμών της Αιτωλοακαρνανίας.

 

  • ΑΙΤΗΜΑΤΑ – ΔΙΕΚΔΙΚΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

 

Το βασικό πλαίσιο αιτημάτων που μας δεσμεύει ως Β’ ΕΛΜΕ είναι το ο μ ό φ ω ν ο ψήφισμα της Γεν. συνέλευσης που έγινε στις 29-11-2017 και σας το επισυνάπτουμε ως έχει:

 

ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑ

 

  1. Να αποσυρθεί το σχέδιο νόμου Γαβρόγλου για το «νέο Λύκειο.
  2. Καμία συγχώνευση – κατάργηση σχολείου στην Αιτωλ/νία.
  3. Αυξήσεις στους μισθούς μας – κανένας εκπαιδευτικός κάτω από 1.100 ευρώ – Ξεπάγωμα Μισθολογίου – κατάταξη – υπολογισμός χρόνου αργίας
  4. Είμαστε αντίθετοι στην αξιολόγηση-χειραγώγηση-απόλυση.
  5. ΟΧΙ στις πολλαπλές Μετακινήσεις εκπαιδευτικών εντός του νομού.
  6. Δεν υφίσταται λόγος νέου νόμου για τον χρόνο παραμονής στα σχολεία
  7. Τα σχολεία της υπαίθρου θέλουν στήριξη και όχι «κόφτη» – Αλλαγή της κατηγορίας κατάταξης των ΕΠΑΛ Καινουργίου, Μακρυνείας και Βόνιτσας – να ενταχθούν στη κλίμακα Δ΄ σε σχέση με τον ελάχιστο αριθμό μαθητών ανά τμήμα και ειδικότητα.
  8. Να εγκριθούν οι νέες ειδικότητες που προτείνουν τα ΕΠΑΛ για το νέο σχ. έτος
  9. Να λειτουργήσουν οι υποστηρικτικές εκπ/κές δομές για τους μαθητές εντός των σχολείων (Ενισχυτική Διδασκαλία- Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη).
  10. Έκπτωση διαδρομών ΚΤΕΛ και γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου στους εκπαιδευτικούς που μετακινούνται κατά τη λειτουργία των σχολείων
  11. Καμία αύξηση ωραρίου, επαναφορά στο πριν το 2013 – μείωση αριθμού των μαθητών ανά τμήμα
  12. Δεν θα δεχθούμε καμία κινητικότητα εκπαιδευτικού ή μεταβολή της ιδιότητάς μας.

 

 

 

ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ Β΄ ΕΛΜΕ ΑΙΤ/ΝΙΑΣ

 

 

  • Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας

 

 

 

          Γεώργιος Κατσίφας                                     Βαγγέλης Τσούκας