Θέσεις για την Αξιολόγηση

“Nα ενημερωθούν από τον ιστότοπο (http://aee.iep.edu.gr/) των διαδικασιών της αξιολόγησης και να εκφράσουν στο πρακτικό του συλλόγου διδασκόντων, στην συνεδρίαση που προτείνεται για την διαδικασία της αυτοαξιολόγησης, τις όποιες ενστάσεις τους και προτάσεις τους, συγκεκριμένα ” καλεί μεταξύ άλλων τους διδάσκοντες η παράταξη “Συμμετοχή” της Β ΕΛΜΕ Αιτωλοακαρνανίας. Στην παρακάτω ανακοίνωση της δεν απορρίπτει την αξιολόγηση γενικά ως πρακτική, αντιτίθεται όμως με τον τρόπο που αυτή πάει να γίνει ειδικά σε τέτοιους δύσκολους καιρούς ενώ παράλληλα τονίζει ότι “απομακρυνόμαστε από τα πραγματικά προβλήματα του σχολείου”:

Η ανακοίνωση της «Συμμετοχής» για την αυτοαξιολόγηση – αξιολόγηση
Πολλοί συνάδελφοι δεν θα ήταν αρνητικοί σε κάποιας μορφής αξιολόγηση που προωθεί και βελτιώνει το εκπαιδευτικό έργο και τους ίδιους σαν εκπαιδευτικούς.
Δυστυχώς, όπως διαφαίνεται, οι διαδικασίες αυτοαξιολόγησης και αξιολόγησης που έχουν ψηφιστεί, με την εφαρμογή τους όπως αυτή προωθείται από το υπουργείο, απέχουν πολύ από το αναμενόμενο.
Αν και θα περιμέναμε από ένα αξιολογικό σύστημα να ξεκινά να εφαρμόζεται από τα ανώτερα κλιμάκια της διοίκησης και κατόπιν να συνεχιστεί στους συναδέλφους και τις σχολικές μονάδες, βλέπουμε ότι κάτι τέτοιο τελικά δεν γίνεται, όπως και κάθε
άλλο μέτρο αναδιοργάνωσης έχει προταθεί ή ψηφιστεί.
Στο προτεινόμενο πλαίσιο αξιολόγησης – αυτοαξιολόγησης απουσιάζουν, ή δεν φαίνεται ξεκάθαρα που θα οδηγήσουν, οι διαδικασίες εκείνες που χωρίς μαζική γραφειοκρατία, θα ολοκληρωθούν με πρόσημο θετικό για τα σχολεία, τους
συναδέλφους και τους μαθητές.
Σημειώνουμε ότι αρκετά από τα σχέδια δράσης που προτείνονται, έχουν υλοποιηθεί ήδη σε μεγάλο μέρος αν όχι στο σύνολο των σχολείων, και θα μπορούσαν και φέτος να πραγματοποιηθούν με το ίδιο πλαίσιο, χωρίς την ύπαρξη της γραφειοκρατίας που
υπάρχει στις διαδικασίες αυτοξιολόγησης. Επιπλέον πιστεύουμε ότι το βάρος που έχει δοθεί στην διαχειριστική αυτή μορφή θεώρησης των σχολείων, θα αποδυναμώσει τις δράσεις από τον πραγματικό στόχο, που δεν είναι άλλος από το
τελικό παιδαγωγικό όφελος.

Η σύνδεση της αυτοαξιολόγησης με την αξιολόγηση και της αξιολόγησης με ποσοστώσεις στις αλλαγές βαθμού των εκπαιδευτικών, δεν οδηγούν με την σειρά τους σε κάτι θετικό, είναι ξένες με την διεθνή εμπειρία και επιτείνουν το ήδη κακό
κλίμα στα σχολεία.

Ο μεγάλος βαθμός υποκειμενικότητας της διαδικασίας (κάθε εκπαιδευτικός αξιολογείται μεμονωμένα από δύο στελέχη, τον διευθυντή και τον σύμβουλο), έρχεται να ενισχύσει τον προβληματισμό μας σχετικά με την αποτελεσματικότητα των διαδικασιών αυτοαξιολόγησης – αξιολόγησης.

Κάθε προσπάθεια διαχείρισης προσωπικού μέσω διαδικασιών που κανονικά θα έπρεπε να αποβλέπουν μόνο στην βελτίωση του εκπαιδευτικού αποτελέσματος μας βρίσκει αντίθετους(κι εδώ η διεθνής πρακτική δεν συνδέει αξιολόγηση με την τεχνητώς,
βάση της ποσόστωσης, δημιουργουμένη μισθολογική και υπηρεσιακή στασιμότητα).

Με τις διαδικασίες αυτές καθιερώνεται ένα γενικό θεσμικό πλαίσιο από την μεριά της πολιτείας, που επιτείνει το ανομοιογενές τοπίο σε ότι αφορά στις υποδομές των σχολείων της επικράτειας. Η ανομοιογένεια σε υποδομές και λειτουργικές παροχές,
σε συνδυασμό με τους πενιχρούς οικονομικούς προϋπολογισμούς των σχολείων είναι σοβαροί παράγοντες που θα επηρεάσουν αρνητικά το αποτέλεσμα των διαδικασιών και θα δημιουργήσουν στρεβλώσεις σχετικά με το αποτέλεσμα της. Πρακτικά αυτό
σημαίνει σχολεία πολλών «ταχυτήτων».

Να αναφέρουμε ότι για άλλη μια φορά προσπαθούν να επιβληθούν διαδικασίες, χωρίς να έχουν συμμετάσχει με τον ίδιο «οργανωμένο» τρόπο στον σχεδιασμό τους, εκπαιδευτικοί «πρώτης γραμμής» που ζουν τα προβλήματα και γνωρίζουν τις
ανάγκες και τους περιορισμούς που πρέπει να ικανοποιούν τέτοιες διαδικασίες.

Αποτελεί πάντα άποψή μας ότι η οποιαδήποτε εκπαιδευτική πολιτική που χαράσσεται μόνο μέσα από γραφεία χωρίς να αφουγκράζεται τις ανάγκες όσων είναι στις αίθουσες, δεν μπορεί παρά να καταλήξει στην μετριότητα και να συμπαρασύρει
μαζί της όλα τα επίπεδα της σχολικής και κοινωνικής ζωής.
Τέλος για άλλη μία φορά αισθανόμαστε ότι απομακρυνόμαστε από τα πραγματικά προβλήματα των σχολείων όπως π.χ. οι πολλές χαμένες εκπαιδευτικές ώρες και η υποχρηματοδότηση των σχολείων με διαδικασίες που και χρηματικό κόστος έχουν
και σπάταλες σε χρόνο είναι, ενώ το αποτέλεσμά τους είναι εξαιρετικά αμφίβολο.

Καλούμε τους συναδέλφους, να ενημερωθούν από τον ιστότοπο (http://aee.iep.edu.gr/) των εν λόγω διαδικασιών (όπου μπορούν να επιβεβαιώσουν τα παραπάνω) και να εκφράσουν στο πρακτικό του συλλόγου διδασκόντων, στην συνεδρίαση που προτείνεται για την διαδικασία της αυτοαξιολόγησης, τις όποιες ενστάσεις τους και προτάσεις τους, συγκεκριμένα.

Θεωρούμε απαραίτητο να αποδεσμευτεί η όποια προσπάθεια αξιολόγησης – αυτοαξιολόγησης με την διαδικασία των ποσοστώσεων και μοριοδοτήσεων που επιτείνει το ήδη κακό κλίμα στα σχολεία. Επίσης να συνεχιστούν οι
πραγματοποιούμενες μέχρι τώρα ωφέλιμες δράσεις αποδεσμευμένες από το γραφειοκρατικό βάρος που επιβάλλεται. Καλούμε το υπουργείο λοιπόν, να μας αποδεσμεύσει από την γραφειοκρατία και να επικεντρωθεί στην ουσία.

Η ομάδα της «Συμμετοχής»

Δημοσιευμένο στον τοπικό τύπο:
http://www.agrinionews.gr/%CF%84%CE%B9%CF%82-%CE%B1%CE%B4%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%BC%CE%AF%CE%B5%CF%82-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B1%CE%BE%CE%B9%CE%BF%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%B7%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5%CE%BA/